Keď bol rok 2020 rokom hospodárskeho útlmu, tak rok 2021 priniesol oživenie ekonomiky. Optimistické vyhliadky sprevádzali obavy, napríklad z inflácie, avšak to, čo sa udialo na trhu s energiami, sme nemohli predpokladať. Viac o tom, aký bol rok 2021 a ako ovplyvnil aktivity slovenských dodávateľov energií v roku 2022 prinášame v našom rozhovore s Jurajom Bayerom, predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom spoločnosti Východoslovenská energetika a.s.
Do roku 2021 sme vstupovali s očakávaním oživenia…
Rok 2020 bol v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19 v ekonomickej kríze, nízka spotreba a nízky dopyt po energiách následne stlačili ceny energií. Vyhliadky na rok 2021 rátali s oživením trhu a potvrdili ich už prvé mesiace. Môžem povedať, že prvý polrok šiel podľa plánu. V lete už dosiahli ceny rekordné hodnoty a do konca roka sa ešte niekoľkokrát zopakovali. To, čo sa udialo, bolo bezprecedentné.
Môžete priblížiť, prečo ceny elektriny a zemného plynu opakovane dosahovali v roku 2021 historické maximá?
Musím zdôrazniť, že na ceny komodít vplýva okrem zvýšeného dopytu množstvo ďalších faktorov a udalostí, a tak tomu bolo i v roku 2021. Spomeniem niektoré. Cena elektriny rástla, pretože rástli ceny emisných kvót, sledovali sme vyraďovanie jadrových zdrojov v Nemecku. Na jeseň pribudli obavy z možného nedostatku elektriny vyrobenej z vodných elektrární kvôli prichádzajúcej zime, tieto obavy prehĺbilo Rusko, ktoré odmietlo zvýšiť dodávky plynu do Európy cez Ukrajinu. Koncom roka 2021 sme už videli vplyv inflácie. Cenu elektriny tiež dvihli udalosti ako obmedzený výkon francúzskych jadrových elektrární. Navyše sa očakávalo chladné počasie.
V lete tlačil cenu zemného plynu nahor pokles dodávok ruského plynu cez plynovod Jamal do západnej Európy. V prvej polovici septembra výrazne poklesli aj dodávky nórskeho plynu do Európy kvôli údržbe. Samozrejme, na cenu plynu vplývali napríklad už spomínaný rast cien emisných kvót či odmietnutie výnimky pre spustenie plynovodu Nord Stream 2 nemeckým regulátorom.
Ako reagoval slovenský trh s elektrinou a so zemným plynom?
Slovensko reagovalo veľmi citlivo a rekordne vysoké ceny komodít vyvolali na našom trhu doslova kritický stav.
Na jeseň 2021 sa traja dodávatelia obrátili na Úrad pre reguláciu sieťových odvetví s oznámením o ukončení činnosti dodávky elektriny či zemného plynu. Nastúpil režim dodávateľa poslednej inštancie, ktorý ukázal, že súčasná legislatíva a tento inštitút nerátajú s tak rozsiahlou energetickou celoeurópskou krízou, a ktorý následne vyvolal nečakané reakcie. Samotní dodávatelia poslednej inštancie si mohli u odberateľov z radov domácností uplatniť aktuálnu trhovú cenu, avšak boli povinní dorovnať rozdiel medzi ňou a regulovanou cenou, ak sa zákazník rozhodol u nich ostať po skončení dodávky v režime dodávateľa poslednej inštancie. Títo dodávatelia zrazu hľadali odpoveď na otázku, či o zákazníka bojovať, alebo nie.
Bezprecedentnosť a náročnosť situácie sa prejavili aj na konci roka 2021. Veľmi nezvyčajné bolo množstvo otvorených kontraktov ešte v polovici decembra či ku koncu roka kvôli vysokým cenám. Firemní zákazníci v očakávaní zníženia cien odďaľovali ich uzavretie. Následne vzhľadom na extrémne nízku likviditu na veľkoobchodnom trhu museli dodávatelia vynaložiť skutočne mimoriadne úsilie na zabezpečenie elektriny pre všetkých zákazníkov.
Žiaľ, v roku 2022 pribudli ďalší odberatelia elektriny v režime dodávateľa poslednej inštancie, ceny energií stále dosahujú nové maximá a niekoľko malých či veľkých firiem nezvláda náklady na energie a zatvára svoje prevádzky. Myslím, že ešte aj nasledujúce mesiace, možno i roky, budú pre náš trh i celé hospodárstvo veľmi náročné. Dôležitú úlohu bude zohrávať štát a jeho opatrenia proti zvyšovaniu cien energií.
Čo vám pomohlo zvládnuť toto obdobie?
V každom období, v tom priaznivom i v tom náročnejšom, je najdôležitejšie zachovať si priority. Naším cieľom vždy bola starostlivosť o zákazníkov. Práve toto sústredenie sa na zákazníkov, prijímanie rozhodnutí v ich prospech, napokon pomohlo i nám. Ukázalo sa ako najsprávnejšie riešenie.
Opäť pridám príklad na dokreslenie. Aby bola dodávka elektriny pre našich zákazníkov vždy zabezpečená, realizujeme nákup cez viacerých obchodníkov s elektrinou, nakupujeme priebežne a manažujeme svoje portfólio. Vďaka tejto stratégii nás prudký rast cien výrazne neohrozil a svoje záväzky voči zákazníkom sme mohli plniť.
Tiež platí, že byť pripravený sa oplatí. Ako dodávateľ poslednej inštancie sme dokázali plynulo zabezpečiť dodávku pre viac ako 50 000 odberateľov elektriny na východoslovenskom distribučnom území. Pre odberateľov z radov firiem sme nakupovali elektrinu na veľkoobchodnej burze za ceny, ktoré boli rekordne vysoké. Bolo veľmi náročné zabezpečiť a naďalej garantovať stabilnú dodávku elektriny pre našich zákazníkov, na ktorú sme sa v danom roku zmluvne zaviazali, a navyše aj pre odberateľov v režime DPI (dodávateľa poslednej inštancie). Zvládli sme to vďaka tomu, že už v roku 2020 sme hľadali rezervy v oblasti úspory nákladov, ako aj nové zdroje príjmov. V roku 2021 sme prijali ďalšie mimoriadne opatrenia a návrhy na optimalizáciu nákladov. Tie platia aj v roku 2022. Situáciu sme nepodcenili a prichystali sa.
Som presvedčený, že každý krok, ktorý urobíme v prospech zákazníkov, nám oni vrátia, oplatia svojou lojalitou a dôverou. Preto sme realizovali ďalšie rozhodnutia – zálohové platby, ktoré platili domácnosti v režime DPI, sme nastavili podľa regulovaných taríf v našom základnom cenníku. Domácnosti sa tak nemuseli obávať výrazného rastu cien. Pre nás to znamenalo zjednodušenie procesu a opäť sme sa mohli sústrediť na poskytnutie čo najkvalitnejších služieb pre týchto odberateľov.
Zvládli ste to aj vďaka svojej veľkosti, prežili silní hráči…
Začal by som tým, že najväčší alternatívny obchodník na slovenskom energetickom trhu ukončil svoju činnosť a po ňom ešte ďalší dodávatelia. Niekoľko alternatívnych dodávateľov ostalo. Otázkou je, ako sa na to budú dívať zákazníci, nakoľko im budú dôverovať. Mám za to, že v tomto turbulentnom období dokážu zákazníkov osloviť silní a stabilní dodávatelia energií, akými sú tradiční dodávatelia. Čo ma na jednej strane teší, pretože naša spoločnosť Východoslovenská energetika je práve tým silným a stabilným dodávateľom. Na druhej strane trh, jeho rozvoj a v konečnom dôsledku i my samy potrebujeme konkurenciu.
Očakávali sme presný opak. Pripravovali sme sa na dereguláciu cien a vytvorenie prostredia, ktoré prinesie väčšiu rôznorodosť produktov a služieb pre zákazníkov, podporí využitie a rozvoj nových technológií. Pripravovali sme sa na ešte väčšie konkurenčné prostredie, no tieto plány sa spomalia.
Ako teda dnes vyzerá konkurencia na našom trhu?
Najväčší alternatívny dodávateľ, ktorý skrachoval, bol v danom čase štvrtým najvýznamnejším hráčom na trhu so zemným plynom aj elektrinou. Jeho zákazníci prešli v rámci režimu DPI k tradičným dodávateľom, ktorý majú na slovenskom trhu stále popredné miesta. Trhové podiely sa teda veľmi nezmenili.
Predpokladám však, že svoju otázku smerujete i na spoločnosť innogy Slovensko. Do júna 2022 bola táto spoločnosť druhým najväčším dodávateľom zemného plynu a súčasne najväčším alternatívnym dodávateľom zemného plynu v krajine. Dňa 1. júla sa spoločnosť zlúčila s našou Východoslovenskou energetikou. Po zlúčení spoločností sme teda dvojkou na trhu so zemným plynom. V dodávke elektriny sme dlhodobo treťou najväčšou spoločnosťou.
Ešte doplním, že zlúčenie týchto dvoch našich sesterských spoločností nesúviselo so súčasnou situáciou na trhu, innogy Slovensko bola zdravá spoločnosť. Rozhodnutie zastrešiť všetky naše obchodné aktivity pod jednu značku – VSE – padlo skôr a jeho zámerom bolo podporiť túto lokálnu značku a zákazníkom priniesť výhody vo forme poskytovanie energetických služieb od jednej spoločnosti a pod jednou strechou.
Dovolíte si odhadnúť, čo príde?
Ako som už uviedol, aj nasledujúce obdobie bude náročné a dôležitú úlohu bude zohrávať štát a jeho opatrenia. Samozrejme, každý účastník trhu sa bude musieť naďalej spoľahnúť na vlastné riešenia a sám zvládnuť dôsledky tejto krízy. Na strane druhej budeme reagovať na nové výzvy, ktoré prinesie nová legislatíva a implementácia zimného energetického balíčka.
V našej spoločnosti sa na to pripravujeme a vedie nás k tomu i napĺňanie našich strategických cieľov, ktorými sú rast, digitalizácia a udržateľnosť.
Udržateľnosť, obnoviteľné zdroje… prejavujú dnes zákazníci záujem?
Jednoznačne. Oveľa skôr sme hovorili, očakávali, že porastie počet zákazníkov, ktorí budú zvažovať udržateľnosť pri nákupnom rozhodovaní – aj pri výbere dodávateľa elektriny či zemného plynu. Komunikácia ku klimatickým zmenám je globálna a masívna.
V kontexte súčasných cien energií či ich objemov na trhu sa zákazníci ešte viac zaujímajú o obnoviteľné zdroje. Zaznamenávame zvýšený záujem o vlastnú výrobu elektriny. Zákazníkom preto ponúkame komplexné riešenia v oblasti fotovoltiky. Tiež dodávku elektriny krytú z obnoviteľných zdrojov a ďalšie produkty a služby, ktoré im pomáhajú podnikať udržateľnejšie či viesť udržateľnejší život v ich domácnostiach.
Som rád, že môžeme zákazníkom priniesť i takéto pozitívne riešenia a že oni sami prejavujú záujem. Všetci dnes potrebujeme nové myšlienky a téma udržateľného rozvoja nie je len dobrým začiatkom, ale aj dobrým a nevyhnutným záväzkom do ďalších rokov.